Vælg studieretning:
Toplister arrow_right

Styr interviewet med coachens bedste tips!

Foto: Shutterstock

Hun træner folk i at gå til interviews og holder forelæsninger om alt, hvad der handler om at søge job. Som karriererådgiver i virksomheden Newstart får Viveka Andersson mange spørgsmål om, hvordan man skal forberede sig inden et interview, men det mest almindelige spørgsmål hun støder på er: ”Hvordan skal jeg præsentere mig på den bedste måde?”. Her er hendes bedste tips til jobinterviewet!

Hvad leder rekrutteringskonsulenten egentlig efter i løbet af et interview?

– Det er meget normalt, at man i første omgang bliver interviewet af en rekrutteringskonsulent og efterfølgende af den rekrutterende chef. Når vi taler om det første interview, så handler det fremfor alt om at verificere, at det, der står på dit CV, stemmer overens med virkeligheden. Rekrutteringskonsulenten har fået til opgave at finde de bedste af de kandidater, som opfylder en række krav til kundskaber, kompetencer og personlige egenskaber. Det første interview handler derfor meget om at sikre, at disse kriterier er opfyldt. Går du videre til et interview med den kommende chef, så vil fokus ofte blive lagt på om din personlighed passer sammen med det, som man ønsker i virksomheden.

Hvordan forbereder jeg mig bedst muligt?

– Det værste, du kan gøre, er slet ikke at forberede dig - at tænke: ”jeg har ingen problemer med at tale om mig selv”. Det kan godt være, det er sådan, men det gør, at du hurtigt kan komme i vanskeligheder, hvis du f.eks. bliver spurgt om, hvad du er mest stolt over. I den situation handler det om hurtigt at komme med et godt og relevant svar – og at kunne tale struktureret om det. Det er slet ikke så let, hvis man ikke har trænet det på forhånd. I stedet bliver det ofte starten på et lidt rodet interview, hvilket giver et dårligt helhedsindtryk.

Inden du tager til et interview, skal du derfor have tænkt igennem, hvad du vil fremhæve om dig selv. Lav en plan, træn svarene på en række interviewspørgsmål og fokusér på, hvordan du kan besvare dem med præcis det, som du gerne vil fremhæve om dig selv.

Skal jeg prale eller have en mere ydmyg tilgang?

– Der er mange der siger, at de ikke kan gå til et interview og prale. Men når du fortæller om, hvilke projekter du har arbejdet med og hvad du har udrettet og bidraget med, så bliver det mere tydeligt for rekrutteringskonsulenten, hvad du kan. Det er ren fakta du skal fortælle om. Hvordan skal personen på den anden side ellers kunne vide, hvad du kan? Øv dig i at fortælle kort og præcist om dine erfaringer og hvordan du har bidraget på forskellige måder. Beskriv din rolle i forskellige projekter og hvordan du påvirkede slutresultatet. Og lad være med at nedvurdere dig selv ved at sige ting som ”det var måske ikke så vigtigt, men …”.

Viveka Andersson, Karriere coach.

Er det OK at lave sjov?

– Her er det vældigt vigtigt at være lydhør i forhold til de personer, som interviewer dig. Fornem stemningen, når du kommer ind i rummet. Hvordan er der i lokalet - bliver der grinet meget? Er det: ”hej med dig!” eller et mere formelt ”goddag og velkommen”. Vær lydhør og tilpas dig efter intervieweren. Du skal selvfølgelig ikke lægge bånd på din personlighed. Er du glad af natur, skal det kunne mærkes, men du behøver ikke lave jokes, så snart du synes, der er en anledning. Generelt leder de fleste virksomheder efter personer, som er sociale og lette at være sammen med. En kommentar som ”sikke nogle dejlige lokaler I har her” kan være en god indgang.

Hvornår skal jeg tage kontakt efter et interview?

– Inden du går fra et interview er det vigtigt at få spurgt om, hvordan processen herfra ser ud og hvornår du kan regne med at få besked. Forhåbentlig får du en tidsramme og så er det den du skal forholde dig til, uanset om det er ti dage eller fire uger. Tager virksomheden ikke kontakt til dig indenfor den aftalte tid, så bør du altid tage kontakt for at tjekke, hvad der er sket. En anden ting du kan gøre, hvis du synes at interviewet gik godt og stillingen virkelig er noget for dig, er at sende en kort mail til kontaktpersonen, eller den person, som du mødtes med. Skriv noget i stil med: ”Tusind tak for et godt møde! Jeg synes, at stillingen lyder superspændende og jeg ser frem til at høre mere fra dig/Jer.” Præcis ligesom alle andre vil arbejdsgivere også gerne føle sig udvalgte. Så vis dem med nogle korte sætninger, at du er taknemmelig for, at de tog sig tid til at tale med dig og at du virkelig gerne vil have jobbet!

Hvis jeg ikke får jobbet – hvad kan jeg så gøre efter et nej?

– Husk på at al træning er god træning. Du må ikke se et nej som et nederlag. At du ikke fik jobbet, betyder ikke at der var noget galt med dig, kun at der var en anden, som de syntes var mere rigtig i denne omgang. Du vil få nej en gang imellem, og så gælder det i stedet om at fokusere på, hvad du kan tage med dig til det næste interview. Ofte får ansøgere i dag bare en kort mail, hvor de bliver informeret om, at jobbet er gået til en anden. Det er ærgerligt, specielt hvis man har været til interview og brugt tid og kræfter på sin forberedelse – men det sker altså. Jeg synes bestemt, at det er OK at ringe op og spørge ind til årsagen, hvis det ikke er angivet i mailen. Spørg efter hvilke kompetencer eller erfaringer, som de valgte at lægge vægt på og om der er noget du kan forbedre til interviews med andre virksomheder.

Vivekas 3 bedste tips inden interviewet:

1. Forbered dig

Uanset hvor sikker du føler dig og uanset at du ikke synes, du har nogen problemer med at snakke om dig selv – forbered dig! Øv dig på de mest almindelige interviewspørgsmål, tænk over dine styrker, hvad du har udrettet og hvorfor arbejdsgiveren skal ansætte lige præcis dig til det her job. Er du ikke forberedt kommer rekrutteringskonsulenten eller intervieweren til at styre hele samtalen, så planlæg og tænk igennem, hvad det er du vil fremhæve om dig selv, og som du vil have at de skal huske om dig, når du er gået igen.

2. Hvordan vil du fremstå?

Tænk igennem hvilket indtryk du gerne vil give af dig selv under interviewet. Hvordan vil du opfattes og hvad vil du formidle om dig selv i løbet af samtalen? Tænk ikke kun på hvad du siger men i lige så høj grad på, hvordan du siger det. Intervieweren vil være opmærksom på dit kropssprog, din energi og måske endda hvad du har på. Hils med et smil og vær venlig og opmærksom. Du skal altid være dig selv, men du skal huske at vise dem den bedste version af dig selv.

3. Lav din research

Det er ikke kun virksomheden, som skal interviewe dig. Du skal også have et billede af, hvilken virksomhed du eventuelt skal være en del af. Læs om virksomheden og sørg for at have spørgsmål med om arbejdspladsen og arbejdsmiljøet, hvad det er for et team du skal indgå i eller mennesker du skal samarbejde med, eventuelt hvilke karrieremuligheder, der findes etc. Alt det der er vigtigt for dig og dit arbejdsliv og som ikke fremgår af virksomhedens hjemmeside.

Tekst: Erik Backlund – oversættelse: Bo Ellehave

TOP 50 ingeniører / naturvidenskab

  1. Novo Nordisk
  2. Rambøll
    B
  3. Lego
Se hele listen

TOP 50 business

  1. Lego
    B
  2. McKinsey & Company
    B
  3. Deloitte
    B
Se hele listen

TOP 50 IT

  1. Google
    B
  2. Microsoft
  3. Lego
Se hele listen

TOP 25 jura

  1. Kromann Reumert
    B
  2. Kammeradvokaten
  3. Justitsministeriet
    B
Se hele listen

Nordisk Top 50 Business

  1. EY (Ernst & Young)
  2. McKinsey & Company
Se hele listen