Vælg studieretning:
Toplister arrow_right

Sådan får du dit CV til at skille sig ud i bunken!

Foto: Shutterstock

Ifølge Mona Cohen, som har en baggrund indenfor rekrutteringsbranchen og nu driver talent-agenturet Cohen+Co Talent Agents, er en af de mest almindelig fejl i et CV, at det er alt for langt.

- Der er mange der sender et CV på tre sider, hvilket jeg synes er i overkanten. En rekrutteringskonsulent bruger i gennemsnit seks sekunder på at læse et CV, så én side er absolut tilstrækkeligt.

Lad være med at overtænke det

Det her er ikke anledningen til at du skal ’style’ med svære ord og mærkelige fonte. Et CV skal være så enkelt og letlæst som muligt.

– Det er vigtigt at sætte CV’et op på en tydelig måde, ellers gider modtageren ikke læse det. Erfaringer fra arbejdslivet skal ikke blandes hulter til bulter med din uddannelse, men derimod stå hver for sig. Sørg også for ikke at bruge en for lille tegn-størrelse. Jeg vil sige, at font 12 er tilpas og at font 10 er for småt, siger Mona og fortsætter:

– Hvis det ikke er den rekrutterende chef, som læser dit CV, så er det oftest HR eller en rekrutteringskonsulent, der ikke er helt hjemme i f.eks. indviklede IT-forkortelser og begreber, så lad være med at skrive for kompliceret. Du skal forestille dig, at du skriver til nogen, som ikke er helt på hjemmebane i dit felt.

Tænk udenfor CV’et

En del arbejdsgivere vil stadig gerne have, at man sender et CV, men Mona mener, at det kun er et spørgsmål om tid, inden det dør helt ud. Nu gælder det i stedet netværk og forskellige digitale platforme.

– Der er mange, som ikke længere har et CV men som blot bruger deres LinkedIn profil. Her gælder der samme regler som i et CV – vær tydelig og personlig! Det er faktisk vigtigt at være kommunikerende i sin jobsøgning og at turde ringe til virksomhederne. Man skal også altid lede efter alternative indgange til sit drømmejob ved at tjekke i sit netværk.

Vær personlig

Tænker du, at det er for personligt at skrive, at du holder af at lave små origami jungledyr i weekenden? Eller at det er overflødigt at have med, at du bruger al din fritid på at lære at danse som Beyoncé? I så fald kan du godt tænke om igen. Ifølge Mona er alt, hvad der er personligt, med til at løfte dit CV.

- Dine interesser regnes som meriterende erfaringer. Det er altid interessant med mennesker, som har andre interesser end blot deres job. Selv sprogkundskaber, frivilligt arbejde og udlandsophold skal med.

Glem ikke billedet!

Tidligere blev det regnet for lidt mærkeligt at sende et billede med sin ansøgning. I dag er det mærkeligt, hvis du ikke gør det. De sociale medier har gjort, at vi er vant til billeder. Og de mennesker, der rekrutterer, synes det er rart at se, hvem der findes på den anden side.

– Personligt holder jeg af at se mennesket bag et CV. Modtageren vil jo også gerne lære dig at kende. Et billede formidler noget om, hvem personen bag teksten er. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt at vælge den rigtige type billede. Der skal ikke være andre personer med på billedet og du skal absolut ikke have et vinglas i hånden. Der er alt for mange, der sender feriebilleder med. Du behøver selvfølgelig ikke have slips og jakke på, men det er vigtigt, at billedet udstråler professionalitet og at det er i høj opløsning.

Du skal turde være kreativ

Enkelhed er i højsædet – men indenfor visse erhverv er det vigtigt, at du tør skille dig ud. Hvis du fx søger job indenfor et kreativt fag, kan det være en god idé at tænke udenfor CV’ets traditionelle form.

– Du kan lave PR om din jobsøgning ved at lave alt fra en hjemmeside til en video om dig selv eller dit arbejde, som spredes viralt. Gør du det rigtigt, så kan det absolut føre til, at det er dig der får ønskejobbet.

Tekst: Sara Schedin – oversættelse: Bo Ellehave

------

Fire eksempler på kreative jobsøgere!

Skrev et kærlighedsbrev

Efter at have arbejdet en sommer i sin fødeby Norrköping begyndte Julia Eriksson i stedet at rette blikket mod nye muligheder, nemlig reklamebureauer i Stockholm. Hun indså hurtigt, at hun havde lige præcis nul kontakter i hovedstaden og at det derfor kunne blive svært at finde et job på nogle af bureauerne dér med en normal ansøgning. Så hun valgte i stedet en anden retning.

“Jeg gjorde præcis som da jeg var lille og var interesseret i en fyr, men ikke rigtigt turde tage kontakt: jeg sendte et kærestebrev” skriver Julia på sin blog - prick.blogg.se.

Julia lavede en enkel ”svarmuligheds-hjemmeside” med information om sig selv og med et tilbud om at ”gå på date”. Nederst på siden var spørgsmålet: ”Skal vi være kærester?” med svarmulighederne ja, nej, måske, som alle tre var knyttet til forskellige mailadresser. Til sidst sendte hun et velskrevet kærestebrev til de bureauer, som hun var interesseret i at arbejde hos. Dette resulterede i en række interviews og til sidst også en ansættelse på reklamebureauet Animal.

Efterlyste Sveriges bedste chef

En anden jobsøger, som har anvendt et anderledes trick for at få job, er Siri Andersson. I stedet for selv at gå på arbejdsmarkedet valgte hun at skabe en hjemmeside, hvor hun selv søgte efter ”Sveriges bedste chef”.

Siri Andersson

“Jeg kender ikke en sjæl, som nogensinde har fået job gennem Jobcenteret, og hvis jeg nu gerne vil have et kreativt job, så skal jeg måske starte med at vise min egen kreative åre”, skriver Siri på Sverigesbastachef.se.

Siris idé fik stor opmærksomhed, og efter kun to dage havde sitet haft 200.000 besøgende. Totalt fik Siri tæt på 3.000 forslag fra forskellige personer, som mente at de vidste, hvem der kunne kalde sig ”Sveriges bedste chef”. At en anderledes ansøgning kan betale sig, bliver tydeligt her, for efter et par intensive uger, hvor hun tog til 27 interviews, fik Siri job på kommunikationsbureauet Springtime.

Sendte gaveæske ud

Rygtet om, at kreative jobansøgninger lønner sig, spredes hurtigt og en anden som valgte at hoppe på vognen var Linus Larsson, som drømmer om at arbejde med reklame og PR. Efter at have set hvordan andre anvender deres kreative idéer til at skabe jobansøgninger, der skiller sig ud, så valgte Linus at gøre noget lignende.

Han lavede tyve gaveæsker, som hver indeholdt en lille klump hæftemasse og en QR-kode, som ledte til en hjemmeside, som han selv havde skabt. På hjemmeside finder man en video, hvor Linus fortæller om sig selv og forklarer budskabet bag hæftemassen i gaveæsken.

“In this box you will find something that represents me. A lump of clay.”, siger Linus selv i videoen.

Hans budskab er, at han er som hæftemassen: formbar og at han er klar til at blive formet af sin fremtidige arbejdsgiver. Gaveæskerne blev sendt ud til potentielle arbejdsgiver med en forhåbning om, at han derigennem kunne lande drømmejobbet.

Rappede sin jobansøgning

En anden der indså, hvor svært det kan være at skille sig ud med sit CV, når man er på jagt efter nyt job, var den nyuddannede Karl Lehmann. For at få en fod indenfor døren i reklamebranchen valgte Karl derfor at bruge sin personlige interesse – rap.

I en videoansøgning rapper Karl med stor selvsikkerhed sine bedste sider frem med linjer som: ”jeg har talens gave - jeg kan sælge sand til en mand på strand” og ”Nyeksamineret, rim’lig engageret, socialt etableret, og så’ jeg kreativ med mere”. Kombinationen af rap og CV lod til at gå rent ind hos mange, for videoen blev hurtigt spredt og førte til, at over 100 arbejdsgivere tog kontakt til Karl. Det hele endte med, at Karl fik sit drømmejob som markedsansvarlig på konsulent- og rekrutteringsvirksomheden WISE IT.

Tekst: Jenny Lindgren – oversættelse: Bo Ellehave

TOP 50 ingeniører / naturvidenskab

  1. Novo Nordisk
  2. Rambøll
    B
  3. Lego
Se hele listen

TOP 50 business

  1. Lego
    B
  2. McKinsey & Company
    B
  3. Deloitte
    B
Se hele listen

TOP 50 IT

  1. Google
    B
  2. Microsoft
  3. Lego
Se hele listen

TOP 25 jura

  1. Kromann Reumert
    B
  2. Kammeradvokaten
  3. Justitsministeriet
    B
Se hele listen

Nordisk Top 50 Business

  1. EY (Ernst & Young)
  2. McKinsey & Company
Se hele listen