Vælg studieretning:
Toplister arrow_right

Fem trin til en skarp LinkedIn profil

Foto: Shutterstock

Ifølge en undersøgelse udført af virksomheden Jobvite anvender 87 % af arbejdsgiverne LinkedIn i jagten på nye medarbejdere. Men som jobansøger er det ikke nok bare at oprette en profil – for at lokke besøgere til netop din side skal din profil være skarp og opdateret. Her kommer en række tips til at optimere din profil!

1. Vælg den rigtige titel som overskrift

Sammen med dit navn og dit billede er din titel det første, som vises i alle søgeresultater, når arbejdsgiverne kigger efter kandidater. Derfor skal du bruge tid på at vælge den bedste beskrivelse af dig selv, så den stemmer overens med det, du gerne vil markedsføre dig som. Find nøgleord fra den branche eller det erhverv, som du søger job indenfor – dem finder du fx i relevante jobopslag – og brug dem i din titel så det bliver en overskrift, der skiller dig ud fra mængden.

2. Brug de rigtige nøgleord

Nøgleord er vigtige – ikke bare i din overskrift – men som noget du skal bruge aktivt i hele din profil, f.eks. når du beskriver hvilke erfaringer, styrker og kompetencer du har, som matcher det der efterspørges i branchen. Du skal huske på, at alt på din profil er søgbart på LinkedIn. Så ved at udvælge og bruge ord, som bliver anvendt ofte i de jobopslag, som du kigger på, så øger du dine chancer for overhovedet at blive fundet og komme med i arbejdsgivernes søgninger. Du skal dog være lidt forsigtig med at anvende ”modeord” og klichéer til at beskrive dig selv. Tænk f.eks. over, hvordan du med alternative ord kan beskrive dig selv som en ”fleksibel holdspiller”, når du skal beskrive dine erfaringer.

3. Brug tid på dit ”salgspitch”

Ifølge eksperterne har du ca. 10 sekunder til at fange en besøgers interesse, når først du er blevet fundet frem i en søgning. Derfor er det virkelig vigtigt at have en skarp, personlig og tydelig sammenfatning af din profil. Sammenfatningen fungerer ganske enkelt som dit ”salgspitch” og skal derfor helt tydeligt afspejle hvem du er og hvad du kan tilbyde. Beskriv præcist og kortfattet dine vigtigste erfaringer og kvalifikationer, hvad der er dine drivkræfter og ambitioner, og nogle centrale karaktertræk ved dig selv.

4. Læg vægt på erfaringer fremfor roller

Det kan være fristende at bruge sin LinkedIn profil til at opliste alle de job og roller, man har haft gennem tiden. Men ofte er det ikke særligt interessant eller sigende for andre kun at kigge på en lang liste med jobtitler. Giv i stedet en kort og præcis beskrivelse af, hvilke erfaringer du har taget med dig fra hvert job. Beskriv hvad du havde ansvaret for, hvilke resultater du har været med til at skabe eller hvordan du har bidraget til virksomheden i jobbet. Hvis du også kan underbygge det med tal eller statistik, så virker det ofte overbevisende.

5. Check kompetencerne

Når du har lavet dit salgspitch i sammenfatningen og beskrevet dine erfaringer i forbindelse med dine tidligere jobs, så er det en god idé at komplementere med at specificere dine kompetencer. Det giver et endnu tydeligere billede af hvad du kan – og det gør dig endnu mere søgbar for potentielle arbejdsgivere og rekrutteringskonsulenter. Men også her gælder det om at vælge med omhu. Sæt kryds ved de kompetencer, som stemmer overens med de job, som du er på udkig efter – snarere end at sætte kryds ved kompetencer, som var relevante i forhold til tidligere job, men som du måske hverken har interesse for eller nytte af i dag. Sørg for at dine kompetencer matcher med de nøgleord, som du har udvalgt.

Tekst: My Ullvander / oversættelse: Bo Ellehave

TOP 50 ingeniører / naturvidenskab

  1. Novo Nordisk
    B
  2. Rambøll
    B
  3. Novozymes
Se hele listen

TOP 50 business

  1. Lego
    B
  2. McKinsey & Company
    B
  3. Deloitte
    B
Se hele listen

TOP 50 IT

  1. Google
    B
  2. Microsoft
  3. Apple
    B
Se hele listen

TOP 36 jura

  1. Kromann Reumert
    B
  2. Kammeradvokaten
  3. Bech-Bruun
Se hele listen

Nordisk Top 50 Business

  1. EY (Ernst & Young)
  2. McKinsey & Company
Se hele listen